familj

familj

torsdag 5 februari 2015

Att få en 9-åring att läsa

Som lärare vet jag hur otroligt viktigt det är med läsningen. Den påverkar inlärningen i alla skolämnen, och har man problem med läsningen så får man problem med alla ämnen.

 Så naturligtvis är det viktigt för mig att mina barn läser...inte bara för inlärningen, men för fantasin, friheten, och möjligheten att upptäcka nya saker, nya världar. Sen spelar det ingen roll VAD det är...böcker, serietidningar, baksidan på mjölkpaket. Det viktiga är ATT de läser.

Dottern har aldrig varit något problem att få att läsa...i tvåårs-åldern kom hon springande med böcker i famnen så fort vi fick gäster. Alla som kom in i huset skulle läsa för henne :-)

Äldste sonen däremot har inte samma intresse...vet inte hur många böcker jag har presenterat för honom Minecraft, serietidningar, faktaböcker...men inget har fångat intresset.

Förrän nu. I julklapp fick han den här, och efter det har han sträckläst varje kväll...bok efter bok



Gregs bravader - Bonnier Carlsen Förlag



Jeff Kinneys berättelse om antihjälten Greg har fångat min 9-åring totalt!

 Och mamma läraren är nöjd ;-)

Inga kommentarer: