familj

familj

söndag 1 mars 2015

Bokbloggsjerka 27 feb – 2 mars

Veckans fråga handlar om en bokserie som man har slutat tycka om under seriens gång, och varför.

Måste nog bli en gammal bokserie här...som jag älskade när jag var i tonåren.

Jean. M. Auels;  Grottbjörnens folk  (som följdes av Hästarnas dal, Mammutjägarna, Stäppvandringen, Nionde grottan och slutligen De målade grottornas land)



Läste första boken när jag var runt 12-13 år och tyckte att det var det bästa jag hade läst (utbudet av ungdomsböcker var ganska obefintligt på 80-talet, så man gick direkt på vuxenböckerna liksom...).

Historien om Cro-Magnonflickan Ayla som växer upp hos en Neanderthal-klan liknade inte något jag hade läst förut. Det var som att få ett titthål in i grottväggen till livet för 30 000 år sedan. Mycket trovärdigt upplevde jag det.
 Sedan kom andra boken, Hästarnas dal. Redan här kände jag att något blev sämre, även om jag som då ung tonåring var djupt imponerad av de flera sidor långa sexskildringarna.
 Mammutjägarna var bok nummer tre, och jag fortsatte att läsa. Inte lika bra, men tillräckligt för att hålla intresset uppe.
Stäppvandringen, bok nummer fyra, var rent ut sagt urdålig. Dels hade jag väl blivit äldre och krävde lite mer, men även med det i beräkning var boken inte bra...inte ens sexskildringarna var intressanta.

Sedan gick det tolv år innan nästa bok kom ut, Nionde grottan. Förväntningarna var ju onekligen ganska höga då. Det enda positiva jag kan säga om den är att jag i varje fall läste ut den.

Det är mer än vad jag gjorde med sista delen, De målade grottornas land. Jag började läsa den, ivrig efter att få ett closure. Efter en tredjedel orkade jag inte längre. Boken var så långt ifrån den första i serien att man knappt kunde hitta likheter. Språket, berättartekniken, ja allt var torftigt, amatörmässigt.
 Kände att jag inte skulle få det avslut på historien som jag ville ha, och tänkte att det är bättre att lämna det.
 Kanske berodde det på att jag är äldre, jag vet inte. Kanske hade Auel tappat gnistan att skriva, och bara hjälpligt fick ihop de två sista böckerna.

Kommer dock alltid att ha en liten saknad över att inte ha fått historien hopknuten, avslutad.

Får väl vända mig till fanficen istället ;-)

3 kommentarer:

Boklysten sa...

Jag läste de tre första delarna sen orkade jag inte mer.

Monika sa...

Jag tog mig till slut igenom hela De målade grottornas land, mest för att jag absolut ville ha det där avslutet. Men du gjorde rätt ;)

Wasteland sa...

Misstänkte det...kändes som om jag bara hade blivit besviken om jag hade läst färdigt.